חקירה תחת אזהרה

חוק סדר הדין הפלילי קובע כי כאשר נודע למשטרה על ביצוע עבירה, עליה לפתוח בחקירה. חקירת משטרה פועלת לרוב במספר מישורים, המרכזי בהם, אך לא היחיד, הוא גביית עדויות. כל אחד מאיתנו עשוי למצוא את עצמו בחקירת משטרה, לעתים כעדים לביצוע עבירה או מתלוננים, ולעתים כחשודים בביצועה.

 

כאשר אדם חשוד בביצוע עבירה, הוא נחקר "תחת אזהרה". בוודאי שמעתם לא פעם את המושג הזה, ועכשיו כדאי להבהירו: בתחילת חקירה על החוקר להזהיר את הנחקר כי הוא חשוד בביצוע עבירה, תוך כדי תיאורה. כן עליו להודיע לנחקר כי אינו חייב לומר דבר, כי כל מה שיאמר עשוי לשמש כראיה נגדו וכי שתיקה עשויה להוות חיזוק לראיות נגדו.

כמו כן, על החוקר לציין כבר בתחילת החקירה כי זכותכם להתייעץ עם עורך דין, ובמידה וביקשתם להתייעץ, על החוקר להפסיק את החקירה עד הגעת עורך הדין עמו תוכלו להתייעץ לפני החקירה. אדם יכול להיחקר לאחר שנעצר בחשד לביצוע עבירה, אך לא בהכרח: מרבית החשודים נחקרים דווקא כאשר אינם עצורים בעקבות זימון לחקירה, אבל מכאן אין בהכרח כדי להסיק באשר לחומרת התיק או הצפי לסיומו. כמו כן, לעיתים נחקר יכול להגיע לחקירה משוחרר ולהיעצר במהלכה.

 

חקירת המשטרה היא החלק הקריטי ביותר ויש בה לרוב כדי להכריע את גורלו של התיק הפלילי. לכן, יש חשיבות רבה להתייעצות עם עו"ד פלילי לפני כל חקירה במשטרה. מה שתגידו, ולא פחות חשוב מה שלא תגידו, ישפיע רבות על המשך ההליך וגורלו ומכאן – על עתידכם וגורלכם.

חשוב לזכור שאין לכם שמץ של מושג מהו חומר החקירה שכבר מצוי בידי המשטרה ולרוב גם קיים פער בין תפיסת העובדות לבין המשמעות המשפטית שלהן, לכן הנחת היסוד ששיתוף פעולה בחקירה כי "אני יודע מה קרה" זו פעמים רבות טעות חמורה שמניבה כתבי אישום והליכים משפטיים מורכבים. יש חשיבות מכרעת להתייעצות עם עו"ד פלילי לפני חקריה, יעוץ נכון יכול להכריע את גורלו של התיק.

 

עו"ד מורן נירשברג-דרורי המתמחה בתחום הפלילי עוסקת בייעוץ וייצוג חשודים לפני ובמהלך חקירת משטרה, בכל סוגי העבירות.

אודות עו"ד מורן נירשברג-דרורי


תגובה אחת

  1. A WordPress Commenter הגב

    Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.

השארת תגובה